Idąc śladem zagranicznych wzorców, w ciągu ostatnich kilku lat Polska zrobiła znaczny postęp w zakresie digitalizacji w sektorze edukacyjnym. Długoterminowe strategie cyfryzacji szkolnictwa obejmują między innymi: rozwój systemów antyplagiatowych, magazynowanie egzaminów oraz rozwój bibliotek cyfrowych. W związku z tym z roku na rok wzrasta również zainteresowanie produktami dedykowanymi do digitalizacji różnych zbiorów, takimi jak skanery Kodak Alaris z serii i3000 i i4000, które zapewniają bardzo dużą produktywność niezależnie od ilości digitalizowanych zbiorów oraz redukują do minimum ręczne wprowadzanie danych.
Skanowanie książek – tradycyjna forma vs. digitalizacja
Obecni osiemnastolatkowie zapewne nie pamiętają już tradycyjnych uczelnianych bibliotek i czytelni, w których jedynym sposobem na uzyskanie dostępu do wiedzy było wypożyczenie książki. To obrazuje skalę jak na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat, proces digitalizacji zmienił oblicze polskiego sektora edukacji. Dziś możemy korzystać z wielu cyfrowych bibliotek, które powstały dzięki zeskanowaniu tradycyjnych zasobów i udostępnieniu ich w formie online. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę to, jak wiele publikacji jest dostępnych wyłącznie w kilku egzemplarzach książkowych, a chcą z nich korzystać osoby mieszkające w różnych zakątkach Polski.
Do naszej firmy wielokrotnie zgłaszają się instytucje państwowe, prosząc o doradztwo w zakresie doboru odpowiednich skanerów do rozwiązań, które pomogłyby w usprawnieniu procesu cyfryzacji dokumentów i innych zasobów. Z produktów Kodak Alaris korzystają już między innymi Biblioteki, archiwa oraz Instytut Pamięci Narodowej. Przykład “idzie z góry”, o czym świadczy fakt, że z roku na rok coraz więcej mniejszych bibliotek oraz szkół prywatnych interesuje się urządzeniami skanerami Kodak Alaris z serii i3000.
Digitalizacja, czyli pierwszy krok do rozwoju systemu antyplagiatowego
Rok 2018 był prawdziwym przełomem w postępie cyfryzacji w polskich publicznych ośrodkach edukacyjnych. Wynika to z faktu, że znaczna część uczelni zintegrowała swoje wewnętrzne bazy prac dyplomowych, tworząc tym samym jeden zbiór. Takie rozwiązanie w połączeniu z dedykowanym oprogramowaniem sprawia, że weryfikacja antyplagiatowa przebiega o wiele sprawniej niż dotychczas.
Digitalizacja jest bardzo istotnym elementem współczesnego świata naukowego. Dzięki niej istnieje możliwość zoptymalizowania wielu procesów oraz udostępnienia materiałów edukacyjnych wszystkim odbiorcom, którzy tego potrzebują – bez względu na ich lokalizację i poziom wykształcenia. Zwolennikami cyfryzacji są więc zarówno wykładowcy, których praca została znacznie usprawniona, jak i studenci, którzy mogą być pewni, że ich zasoby nie zostaną bezprawnie wykorzystane przez inne osoby.
Podsumowując, choć Polska jest krajem otwartym na wszelkie innowacje związane z wykorzystywaniem nowych technologii, zajmuje dopiero 24 miejsce (na 28 krajów) w raporcie dotyczącym stopnia digitalizacji, który w 2018 roku opublikowała Komisja Europejska. Za nami plasują się: Włochy, Grecja, Bułgaria i Rumunia. Natomiast liderami w rankingu od kilku lat są niezmiennie: Dania, Szwecja, Finlandia i Holandia. Czynniki, które brano pod uwagę w tym badaniu to: wykorzystanie Internetu, cyfrowe usługi publiczne, infrastruktura sieciowa oraz integracja technologii cyfrowych.
Pocieszający jest fakt, że w Polsce z roku na rok coraz więcej dokumentów luźnych jest zamienianych w zbiory zdigitalizowane. Znaczny wpływ na skalę cyfryzacji w naszym kraju wywiera sektor edukacyjny (cyfrowe biblioteki, rozwój systemów antyplagiatowych oraz zbiory online egzaminów i prac akademickich).
Jesteśmy dumni z tego, że jako marka Kodak Alaris możemy wspomagać proces cyfryzacji, tworząc z myślą o naszych Klientach coraz bardziej zaawansowane rozwiązania. Trzymamy kciuki za to, aby w tym roku Polska zajęła wyższą pozycję w unijnym rankingu związanym ze skalą digitalizacji!